We bouwen en kippenhok

17 juli 2014 - Livingstone, Zambia

We hebben de samenwerking gezocht met Els!Fons en hun dochter Tessa. Met elkaar hebben we besloten dat we een kippenhuis gaan bouwen voor de Linda blind. Dit levert de gemeenschap veel op: er zitten nu kippen in 2 huisjes. Deze kunnen dan verhuizen naar het nieuwe hok. De kippen leggen eieren en deze kunnen worden verkocht en er kunnen kippen worden gehouden om vet te mesten en die kunnen dan ook worden verkocht. Een kuiken koop je voor 4 kwacha en verkoop je na 6 weken voor 35 kwacha. Dit levert dus snel iets op. Met elkaar zijn we onder leiding van Elias de aannemer aan het werk gegaan: de grond afgegraven, stenen maken , mortel maken , inkopen doen in de plaatselijke Gamma, prijzen vergelijken. Dit alles op z'n Zambiaans. Heel rustig, op het gemakje, dus het duurt uren. En iedere keer weer een verrassing als uitgave: de stenen die worden gemaakt zijn niet op tijd droog dus " lenen" we stenen ergens anders , dan kunnen we door. Maar die stenen moeten wel worden bezorgd: hoppa.......250 kwacha. Het is allemaal niet veel maar het loopt wel op.

Terwijl wij fysieke arbeid verrichten staat Suus voor de klas. Er komen dagelijks tussen de 50 tot 80 kinderen in de leeftijd van 2 tot 7 jaar. Gelukkig is het mooi weer en zijn ze vaak buiten , maar soms zitten ze met z'n allen binnen in een ruimte van 6x4meter.

Het is echt leuk om Suus met de kindjes bezig te zien. Het is bijna onmogelijk ze iets te leren omdat ze bijna geen Engels kennen, maar met handen en voeten kom je ver.

Gelukkig is de nieuwe school bijna klaar en deze is een stuk groter.  Vrijdag ga ik op pad met Kennedy om te kijken wat we kunnen doen met het resterende bedrag , ongeveer 2200,- voor de speeltoestellen. Ik denk dat we daar aardig wat voor neer kunnen zetten.

we hebben het heel gezellig in het guesthouse. Het is druk, er zitten mensen uit alle windstreken en van alle leeftijden. Wat een verhalen iedere avond aan de dis. Gisteravond hebben we met z'n allen zitten loomen

We hebben niet altijd wifi dus een lang verhaal is niet vaak mogelijk. Daarom zet ik vaak iets op fb, dus hou beiden in de gaten.

liefs uit Zambia van deze muzungu

suus en monique

1. Petra:
    Wat top allemaal xxx
  2. Dick:
    17 juli 2014
    Wat een mooi project! Veel succes!
  3. Ronald de Meij:
    17 juli 2014
    Jullie zijn lekker bezig buurmeisjes en doen vaardigheden op die hier in NL ook van pas kunnen komen. Misschien samen ook een kippenhok aan de dorpsstraat bouwen in het kader van de crisis? ;-)

Geniet er van, ook straks met Dicky Dick en Jelmer er bij.

Jacq & Ronald
  4. Marian:
    Prachtig werk! Respect!
  5. Kee:
    18 juli 2014
    Wat leuk om te lezen!! Het is inderdaad niet voor te stellen voor ons. Ik hoop dat het kippenhok vordert want zo te lezen gaat het allemaal niet zo snel. Maar ga zo door want jullie doen goed werk! Dikke kus van ons